Bild
Kädet pitelemässä matkapuhelinta.

Kontaktuppgifter

Sökande

Vi införde en ny ansökningsblankett i mars 2024 

Om du fyllde i en bostadsansökan från den 1 januari till den 12 mars 2024, har dess giltighet upphört. Fyll i en ny ansökan, om det fortfarande är aktuellt för dig att söka bostad. Den sparas i det nya systemet och är giltig i tre månader.

Förfrågningar gällande bostadsansökningar

Vi svarar inte på förfrågningar om ansökningar via telefon eller e-post och vi kan inte ge preliminär information om ansökningarna. I ärenden beträffande ansökan betjänas du av vår chatt. Vi ber dig även läsa på vår webbplats under rubriken Söka bostad.

Redigering av bostadsansökan och förlängning av giltighetstiden

När du skickade in en ny ansökan, fick du en e-postbekräftelse på din ansökan, tillsammans med en länk till sökandens onlinetjänst. Där kan du:

  • Redigera din bostadsansökan,
  • Förlänga giltighetstiden för din ansökan, eller
  • Avsluta ansökan om ansökan om bostad inte längre är aktuell för dig.

Alla ändringar träder i kraft omedelbart.

Om din ansökan går ut, måste du göra en ny ansökan.
 

Kopia av bostadsansökan

När du fyller i en ny bostadsansökan, välj alternativet "Ja" för "Jag vill ha en sammanfattning via e-post" på sammanfattningssidan, och du kommer att få en kopia av ansökan i din e-post.

När du behöver en kopia av din aktuella bostadsansökan:

  • Logga in på sökandens onlinetjänst.
  • Välj "Gå till att redigera ansökan" längst ner i ansökningssammanfattningen.
  • Granska noggrant ansökningens uppgifter och gör eventuella nödvändiga ändringar.
  • Välj alternativet "Ja" i avsnittet "Jag vill ha en sammanfattning via e-post" på sammanfattningssidan.
  • Skicka in ansökan.
     

Kort om att ansöka om en bostad

Majoriteten av våra bostäder är statligt subventionerade ARA-bostäder och urvalet av hyresgäster baseras på lag. Urvalskriterierna inkluderar behovet av bostad, förmögenhet och inkomster. Vi använder inte oss av kösystem, utan vi strävar efter att erbjuda bostäder till dem med störst behov. 

Söka bostad 

Om din förmögenhet överstiger tillgångsgränserna för ARA-bostäder, kan du ansöka om en fritt finansierad bostad, där urvalet inte påverkas av brådska eller förmögenhet. Vi har nästan 2 000 sådana bostäder. 

Våra fritt finansierade bostäder

Boende

Bostadserbjudande och inflyttning i den nya bostaden

Vi betjänar dig på numret 09 3544 5000 mån.–fre. kl. 9–12. Samtalspris mna/lna.

Du som är hyresgäst får kontakt med vår kundtjänstmedarbetare även i chatten. Om vi inte är på plats, hänvisar vi dig till vårt kontaktformulär. Skriv ditt meddelande i chatten så kontaktar vi dig så snart som möjligt!

Du kan skicka oss e-post till adressen asiakaspalvelu@espoonasunnot.fi

Frågor kring boendet och hyresavtalet

Du hittar information om sådant som rör boendet och hyresavtalet i den boendes onlinetjänst EAsy och på vår webbplats i avsnittet Hemma.

  • I EAsy kan du bland annat uppdatera dina kontaktuppgifter och lägga till ditt kontonummer, läsa boendemeddelanden och skicka felmeddelanden.
  • Behöver du hjälp med frågor om boende? EAsys EAsyChat är redo att assistera dig. Vid behov kopplas du till en kundtjänstmedarbetare som nås vardagar mellan kl. 12 och 15.
  • Vi betjänar dig på numret 09 3544 5000 mån.–fre. kl. 9–12. Samtalspris mna/lna. Du når också disponenterna på samma nummer mån.–fre. kl. 9–11.
  • Du kan skicka oss e-post till adressen asiakaspalvelu@espoonasunnot.fi

Hyresbetalning och kundfakturor

I vår onlinetjänst EAsy hittar du information om ditt hyresavtal, dina fakturor och dina betalningar. Du kan använda tjänsten för att kontrollera situationen för dina betalningar och även betala fakturor som anknyter till hyresbostaden. Du hittar allt detta i avsnittet Mitt hushåll & avtal i EAsy.

  • Vår hyresövervakning betjänar dig på numret 09 3544 5000 mån.–fre. kl. 9–11. Samtalspris mna/lna.
  • Du kan skicka oss e-post till adressen asiakaspalvelu@espoonasunnot.fi.

Bilplatser

Om du vill hyra eller säga upp en bilplats gör du det smidigast med denna blankett (på finska)

Du kan sköta ärenden kring bilplatsen även i chatten. Du som är hyresgäst hos oss får där direkt kontakt med en kundtjänstmedarbetare. Om vi inte är på plats, hänvisar vi dig till vårt kontaktformulär. Skriv ditt meddelande i chatten så kontaktar vi dig så snart som möjligt! 

Vi betjänar dig på numret 09 3544 5000 mån.–fre. kl. 9–12. Samtalspris mna/lna. 

Du kan skicka oss e-post till adressen asiakaspalvelu@espoonasunnot.fi.

Felmeddelanden och reparationsbegäran

Här hittar du anvisningarna om felmeddelanden och reparationsbegäran. 

Här hittar du kontaktuppgifterna till fastighetsservicebolaget, avfallshanteringen samt entreprenörerna som sköter grönytorna och snöröjningen.

Hämtning och återlämning av nycklar

Här hittar du kontaktuppgifterna till fastighetens nyckelförvaltare (hämtning och återlämning av nycklar, parkeringstillstånd, brickor till tvättstuga).

Växel och fakturering

Växel

Faktureringsadress

Du ska skicka fakturorna elektroniskt till bolaget, eftersom vi tar emot elektroniska fakturor. Uppgifter som behövs för att skicka en elektronisk faktura: 

Operatör: CGI Suomi Oy 
Förmedlarkod: 003703575029 
Nätfakturaadress: 003715652810