Anvisningar för onlinetjänstens användning
Så här registrerar du dig som onlinetjänstens användare
Följ dessa instruktioner om du använder onlinetjänsten för första gången:
- Skapa ett konto: På inloggningssidan för tjänsten, klicka på Skapa användarnamn och ange din e-postadress. Se till att använda en e-postadress som du har tillgång till, eftersom vi skickar ett meddelande dit för att fortsätta registreringen.
- Bekräfta din e-postadress: Öppna registreringsmeddelandet som du fått via e-post och klicka på länken i meddelandet. Länken leder dig till autentiseringssidan.
- Verifiera din identitet: Följ anvisningarna på autentiseringssidan för att genomföra en stark identifiering med hjälp av antingen dina bankkoder eller ett mobilt ID.
Skapa ett lösenord: Efter identifieringen ska du skapa ett lösenord för ditt konto. Lösenordet måste vara minst 10 tecken långt och innehålla minst en liten bokstav, en stor bokstav, en siffra och ett specialtecken
Visuella instruktioner på skärmen hjälper dig att se till att ditt lösenord uppfyller alla krav.
När lösenordet är skapat är registreringen klar. Du kan nu logga in i tjänsten med din e-postadress och det lösenord du skapade.
Håll din ansökan uppdaterad
Det är helt normalt att din situation och dina önskemål kan ändras efter att du har lämnat in ansökan.
Efter att du har loggat in
- Logga in på tjänsten ansökning om hyresbostad
- Välj den bostadsansökan du vill redigera.
- Välj ”Gå till redigera ansökan” i slutet av översiktssidan.
- Kontrollera uppgifterna i din ansökan och gör de nödvändiga ändringarna.
- Kontrollera på sammanfattningssidan att dina uppgifter är rätt och skicka in din ansökan.
Varje gång du redigerar din ansökan, förlängs dess giltighet med tre månader.
Du kan också häva din ansökan i samma tjänst. Då förfaller din ansökan omedelbart. Om din ansökan går ut, måste du fylla i en ny ansökan.
Under boendet kan du uträtta många ärenden på EAsy
Onlinetjänsten EAsy är avsedd för nuvarande boende i Esbo Bostäder. Där kan du
- uppdatera dina kontaktuppgifter och lägga till ditt bankkontonummer
- ta del av uppgifter om bostaden och räddningsplanen
- läsa boendemeddelanden
- lämna felanmälningar och följa hur behandlingen framskrider
- fylla i en ansökan om ändringsarbeten i lägenheten
- säga upp hyreskontraktet för bostaden
Lösningar på olika problem med användning
Glömt lösenord
Om du glömde ditt lösenord, kan du beställa en länk på inloggningssidan för att byta lösenord. Du får en länk till din e-post för att byta lösenordet. Länken är giltig i 24 timmar.
Lösenordet ska bestå av minst sex tecken och innehålla minst en stor bokstav, en liten bokstav, en siffra och ett specialtecken.
Din e-postadress ändras
Om din e-postadress ändras och du vill byta den till ditt användarnamn för vår onlinetjänst, behöver registrera dig på nytt. Använd din nya e-postadress vid registreringen och skapa ett nytt lösenord.
Kom ihåg att lösenordet ska bestå av minst sex tecken och innehålla minst en stor bokstav, en liten bokstav, en siffra och ett specialtecken.
Onlintjänsten fungerar inte ordentligt
Om du upptäcker att vissa funktioner på onlinetjänst inte fungerar, testa att använda webbplatsen på en annan enhet (t.ex. på mobilen eller surfplattan) och med en annan webbläsare (t.ex. Google Chrome eller Mozilla Firefox).