Anvisningar för onlinetjänstens användning
Så här registrerar du dig som onlinetjänstens användare
Följ dessa instruktioner om du använder onlinetjänsten för första gången:
- Skapa ett konto: På inloggningssidan för tjänsten, klicka på Skapa användarnamn och ange din e-postadress. Se till att använda en e-postadress som du har tillgång till, eftersom vi skickar ett meddelande dit för att fortsätta registreringen.
- Bekräfta din e-postadress: Öppna registreringsmeddelandet som du fått via e-post och klicka på länken i meddelandet. Länken leder dig till autentiseringssidan.
- Verifiera din identitet: Följ anvisningarna på autentiseringssidan för att genomföra en stark identifiering med hjälp av antingen dina bankkoder eller ett mobilt ID.
Skapa ett lösenord: Efter identifieringen ska du skapa ett lösenord för ditt konto. Lösenordet måste vara minst 10 tecken långt och innehålla minst en liten bokstav, en stor bokstav, en siffra och ett specialtecken
Visuella instruktioner på skärmen hjälper dig att se till att ditt lösenord uppfyller alla krav.
När lösenordet är skapat är registreringen klar. Du kan nu logga in i tjänsten med din e-postadress och det lösenord du skapade.
Håll din ansökan uppdaterad
Det är helt normalt att din situation och dina önskemål kan ändras efter att du har lämnat in ansökan.
Efter att du har loggat in
- Logga in på tjänsten ansökning om hyresbostad
- Välj den bostadsansökan du vill redigera.
- Välj ”Gå till redigera ansökan” i slutet av översiktssidan.
- Kontrollera uppgifterna i din ansökan och gör de nödvändiga ändringarna.
- Kontrollera på sammanfattningssidan att dina uppgifter är rätt och skicka in din ansökan.
Varje gång du redigerar din ansökan, förlängs dess giltighet med tre månader.
Du kan också häva din ansökan i samma tjänst. Då förfaller din ansökan omedelbart. Om din ansökan går ut, måste du fylla i en ny ansökan.
Under boendet kan du uträtta många ärenden på EAsy
Onlinetjänsten EAsy är avsedd för nuvarande boende i Esbo Bostäder. Där kan du
- uppdatera dina kontaktuppgifter och lägga till ditt bankkontonummer
- ta del av uppgifter om bostaden och räddningsplanen
- läsa boendemeddelanden. Observera att vi endast publicerar allmänna meddelanden som gäller hela fastigheten i EAsy. Viktiga meddelanden anslås alltid också på fastighetens anslagstavla.
- lämna felanmälningar och följa hur behandlingen framskrider
- fylla i en ansökan om ändringsarbeten i lägenheten
Lösningar på olika problem
Nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna. Om du inte hittar en lösning på ditt problem, vänligen kontakta vår kundtjänst: asiakaspalvelu@espoonasunnot.fi.
Registreringen lyckas inte
Du är boende men kan inte registrera dig som användare
Detta beror ofta på att din e-postadress inte är uppdaterad i vårt system.
Kontakta vår kundtjänst så kontrollerar och uppdaterar vi dina uppgifter. Ring 09 3544 5000 (mån–fre kl. 9–12) eller mejla asiakaspalvelu@espoonasunnot.fi.
Du försöker lämna in en bostadsansökan men kan inte logga in
Du måste ha en giltig bostadsansökan innan du kan registrera dig som användare och logga in.
Läs noggrant igenom sidan Ansöka om bostad och fyll sedan i ansökan.
Registreringslänken fungerar inte
Du får ett felmeddelande när du försöker registrera dig eller logga in
Skicka ett meddelande om felmeddelandet till asiakaspalvelu@espoonasunnot.fi.
Bifoga gärna en skärmdump av felmeddelandet – det underlättar felsökningen.
Du är en registrerad användare
Du kan inte logga in med bankkoder eller ett mobilt ID
Stark autentisering behövs endast första gången när du registrerar dig som användare av EAsy eller onlinetjänsten för sökande. Därefter loggar du in med din e-postadress och ditt lösenord.
Vi har tagit bort möjligheten att logga in med bankkoder eller mobilcertifikat som en kontinuerlig inloggningsmetod för att göra tjänsten smidigare och underhållet mer kostnadseffektivt.
Du är boende men ser bara avsnittet Erbjudanden
Du har loggat in via den onlinetjänsten för sökande. Logga ut och använd rätt knapp: EAsy – den onlinetjänsten för boende.
Onlintjänsten fungerar inte ordentligt
Om du upptäcker att vissa funktioner på onlinetjänst inte fungerar, testa att använda webbplatsen på en annan enhet (t.ex. på mobilen eller surfplattan) och med en annan webbläsare (t.ex. Google Chrome eller Mozilla Firefox).
Glömt lösenord
Om du glömde ditt lösenord, kan du beställa en länk på inloggningssidan för att byta lösenord. Du får en länk till din e-post för att byta lösenordet. Länken är giltig i en (1) timme.
Lösenordet ska bestå av minst tio tecken och innehålla minst en stor bokstav, en liten bokstav, en siffra och ett specialtecken.
När kan man inte använda onlinetjänsterna?
De onlinetjänsterna (EAsy och sökandens onlinetjänst) är endast tillgängliga för personer som själva är parter i ett hyresavtal eller för bostadssökande.
Det är inte möjligt att använda tjänsterna för någon annan, till exempel med fullmakt. Vi kan inte heller skapa användarkonton för god man eller förvaltare.