Problem med boendet?
Vi hoppas att du trivs i ditt hem. Om du har problem med boendet är det viktigt att agera i tid.
Kom ihåg följande principer:
Följ förfallodagarna – din viktigaste skyldighet som hyresgäst är att betala hyran senast på förfallodagen, som är den fjärde dagen i månaden.
Vänta inte – problemet kan förvärras om du inte sköter det i tid.
Kontrollera vem som har ansvar – I ansvarsfördelningstabellen ser du vad du själv ansvarar för när det gäller skötsel och reparationer av bostaden och vad hyresvärden, servicebolaget eller någon annan aktör ansvarar för.
Kontakta rätt instans – om du har problem med hyresbetalningen, berätta det för Esbo Bostäder. Om det finns ett fel i bostaden ska du göra en felanmälan till servicebolaget i onlinetjänsten EAsy för boende.
Vad behöver du hjälp med?
Är något trasigt i lägenheten? Så här gör du en felanmälan
Har du inte betalat hyran i tid? Se vad du kan göra åt saken
Störningar i huset? Läs anvisningarna
Skadedjur i lägenheten? Så här gör du