Problem med boendet?

I det här avsnittet hittar du anvisningar för olika problem med boendet. Du hittar information om hur du ska gå till väga om det finns något att reparera hemma hos dig eller om du inte har betalat din hyra. Vi berättar också vad det lönar sig att göra om det förekommer störningar i huset eller om du ser skadedjur på fastigheten eller i din bostad.

Vi hoppas att du trivs i ditt hem. Om du har problem med boendet är det viktigt att agera i tid.

Kom ihåg följande principer:

Följ förfallodagarna – din viktigaste skyldighet som hyresgäst är att betala hyran senast på förfallodagen, som är den fjärde dagen i månaden.

Vänta inte – problemet kan förvärras om du inte sköter det i tid.

Kontrollera vem som har ansvarI ansvarsfördelningstabellen ser du vad du själv ansvarar för när det gäller skötsel och reparationer av bostaden och vad hyresvärden, servicebolaget eller någon annan aktör ansvarar för. 

Kontakta rätt instans – om du har problem med hyresbetalningen, berätta det för Esbo Bostäder. Om det finns ett fel i bostaden ska du göra en felanmälan till servicebolaget i onlinetjänsten EAsy för boende.

Vad behöver du hjälp med?

Är något trasigt i lägenheten? Så här gör du en felanmälan

Har du inte betalat hyran i tid? Se vad du kan göra åt saken

Störningar i huset? Läs anvisningarna

Skadedjur i lägenheten? Så här gör du

Bekanta dig också med