Bostadserbjudande
Godkännande av bostadserbjudande
Du har fått ett bostadserbjudande per e-post och ett meddelande om det har även skickats som textmeddelande. Läs erbjudandet och instruktionerna noggrant. Kom ihåg att erbjudandet är giltigt endast i några vardagar.
Bekanta dig med bostaden
I erbjudandet står hur du kan boka en visning. Gå och titta på bostaden innan du godkänner erbjudandet.
Skicka in nödvändiga bilagor och godkänn erbjudandet
Om du beslutar att ta emot den erbjudna bostaden, skicka de bilagor som begärts i erbjudandet via e-tjänsten inom tre vardagar.
Om vi inte får bilagorna i tid, förfaller erbjudandet.
Bilagor till bostadserbjudandet
Förhandsifylld skattedeklaration
Du hittar din senaste skattedeklaration i tjänsten MinSkatt. Skicka in alla sidor av skattedeklarationen, även de tomma.
Saat viimeisimmän veroilmoituksesi OmaVero-palvelusta. Toimita veroilmoituksen kaikki sivut, myös tyhjät.
Gör så här
- Logga in i tjänsten MinSkatt med dina nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
- Öppna fliken Kontakt och sök "Förhandsifylld skattedeklaration” i brevlådan.
- Klicka på rubriken och öppna dokumentet.
- Spara skattedeklarationen på din egen enhet som en pdf-fil.
Om du inte hittar dokumentet, kontrollera fliken Arkiv.
Om det syns förmögenhet eller skulder i skattedeklarationen
Om du till exempel äger en fastighet eller värdepapper, ska du lämna in en utredning om deras nuvarande värde. Detsamma gäller eventuella skulder som syns i skattedeklarationen. Se närmare anvisningar under punkten "Utredning om förmögenhet och skulder".
Om du inte kan använda tjänsten MinSkatt, kan du be Skatteförvaltningens kundservice om hjälp.
Lönespecifikation eller annat inkomstintyg
Skicka en aktuell utredning över dina månatliga bruttoinkomster, till exempel:
- den senaste lönespecifikationen
- FPA:s beslut om förmån (t.ex. arbetslöshetsdagpenning eller hemvårdsstöd)
- utbetalningsmeddelande från arbetslöshetskassan
Om dina inkomster varierar, skicka uppgifter för de senaste sex månaderna.
Kontoutdrag godkänns inte som inkomstintyg och behöver inte skickas in.
Pensionsintyg
Ett pensionsintyg är ett officiellt dokument som visar bruttobeloppet av din pension för innevarande år.
Om du får pension från flera olika håll, skicka beslutet eller årsbrevet från varje pensionsutbetalare. Av dokumenten ska framgå hur mycket pension du får.
Om du får pension från utlandet och den syns i specifikationen i din skattedeklaration, skicka också ett intyg om den.
Utredning om förmögenhet och skulder
Du har fått ett erbjudande om en hyresbostad som byggts med statligt stöd och har en förmögenhetsgräns.
Om du har förmögenhet, skicka en utredning om dess värde och de skulder som hänför sig till den. Du hittar uppgifterna om förmögenhet i skattedeklarationen under punkten Tillgångar.
Vad räknas som förmögenhet?
Förmögenhet är till exempel:
- en ägarbostad
- en sommarstuga
- en tomt
- aktier och fonder
Ägarbostadens värde
Om du äger en bostad, skicka en utredning om dess nuvarande värde. Godtagbara dokument är:
- ett högst ett år gammalt köpebrev
- värdering från fastighetsmäklare
- annat tillförlitligt dokument
Annan fastighetsförmögenhet
Om du till exempel äger en sommarstuga, skicka det senaste beslutet om fastighetsbeskattning. Om fastighetens eller din ägarandelens beskattningsvärde överstiger 20 000 euro, skicka ett intyg över dess gängse värde.
Skulder
Skicka en utredning om skulder som hänför sig till förmögenheten, till exempel det återstående bostadslånet. Dokumentet ska visa gäldenärens namn.
Observera att en egen uppskattning inte är tillräcklig. Vi behöver officiella eller tillförlitliga dokument.
Tidsbundet hyresavtal
Skicka en kopia av ditt nuvarande tidsbundna hyresavtal.
Observera att ett hyresavtal är:
- tidsbundet, när det gäller för en viss tid och upphör på ett överenskommet datum utan separat uppsägning,
- inte tidsbundet, när det gäller tills vidare och innehåller ett första möjliga uppsägningsdatum.
Uppehållstillståndskort
Om vi behöver information om din uppehållsstatus, skicka tydliga bilder på båda sidorna av uppehållstillståndskortet.
Registreringsbevis över uppehållsrätt eller finländskt identitetskort
Om du är EU-medborgare och har registrerat din uppehållsrätt i Finland har du fått ett registreringsbevis över uppehållsrätten från Migrationsverket.
Om du har tappat bort intyget kan du be Migrationsverket om en ny mot en avgift.
Obs! Följande handlingar är inte intyg över uppehållsrätt:
- Ett finländskt identitetskort, körkort eller bildförsett FPA-kort
- Ett utdrag ur befolkningsdatasystemet
Studieintyg
Ett studieintyg är ett dokument som visar att du studerar på heltid och att du är närvaroanmäld för denna termin.
Du kan få ett studieintyg:
- från läroanstaltens elektroniska system eller
- från studiebyrån.
Observera att vi inte behöver ett studieprestationsutdrag, endast ett studieintyg.
Om du under studietiden får någon annan förmån än studiestöd från FPA, skicka också beslutet om den förmånen.
Meddelande om uppsägning eller domstolsbeslut
Om du i din ansökan har uppgett att ditt nuvarande hyresavtal har sagts upp, skicka ett skriftligt intyg på det.
Godtagbara dokument är:
- uppsägningsmeddelande
- hävning av hyresavtal
- domstolsbeslut
Av dokumentet ska framgå uppsägningsdatumet och bostadens adress.
Utredning om barnets boende
Om vi behöver en utredning om barnens boendearrangemang kan du lämna in antingen
- en egen utredning undertecknad av båda vårdnadshavarna, eller
- ett beslut fastställt av en myndighet.
En sådan utredning kan behövas till exempel i samband med utredning av förmögenhet.
Avslag på bostadserbjudandet
Om du inte tar emot bostaden, meddela det i e-tjänsten innan erbjudandets giltighetstid löper ut. Du kommer till tjänsten via länken i e-postmeddelandet.
Ange också orsaken till att du inte godkänner erbjudandet.
Om du inte längre vill söka bostad hos Esbo Bostäder, kom ihåg att återkalla din ansökan i e-tjänsten för sökande. Efter återkallelsen raderas ansökan omedelbart.
Kontrollera din ansökan om du fortsätter att söka bostad
Om du vill fortsätta att söka bostad, kontrollera att uppgifterna och önskemålen i din ansökan är aktuella.
- Logga in i e-tjänsten.
- Välj den ansökan du vill redigera.
- Gå till slutet av ansökningssammanfattningen för att börja redigera.
- Gör nödvändiga ändringar och kontrollera uppgifterna på sammanfattningssidan.
- Skicka in ansökan så att ändringarna sparas.
Alla ändringar uppdateras omedelbart.
Ansökan är giltig i tre månader (90 dagar) från den senaste ändringen. Om giltighetstiden har gått ut måste du fylla i en ny ansökan.