Palautetta huollon, siivouksen ja viherhoidon toiminnasta
Lähetämme jälleen loka-marraskuussa asukkaillemme sähköpostilla kyselyn, jossa pyydämme palautetta kiinteistöhuollon, siivouksen ja viherhoidon palveluista. Toivomme, että mahdollisimman moni vastaa kyselyyn. Ostamme palvelut ulkopuolisilta toimijoilta, ja on tärkeää saada tietää, miten eri toimijat ovat asukkaiden mielestä onnistuneet. Näin voimme tarpeen vaatiessa kehittää toimintaa ja/tai välittää kiitokset eteenpäin.
Kehuja ja kehittämisehdotuksia
Viime vuonna saimme parisen tuhatta vastausta kiinteistöhuollon, siivouksen ja viherhoidon asiakastyytyväisyyskyselyyn.
Asteikolla 1–5 kiinteistöhuollon arvosanojen keskiarvo oli 3,6, siivouksen 3,9 ja viherhoidon 3,5. Kaikkien kolmen arvosanat paranivat edellisvuodesta.
Arvosanat ja sanalliset palautteet vaihtelivat laidasta laitaan. Suurin syy arvioiden eroavaisuuteen ei näyttänyt olevan kuitenkaan palveluntuottajassa, sillä niiden suhteen arvosanojen eroavaisuudet eivät olleet suuren suuria.
”Huoltomies tervehtii aina hymyillen”
Eri kiinteistöillä käyvät osittain eri siivoojat, huoltomiehet ja viherhoitajat. Joidenkin kädenjäljestä ja palveluasenteesta tykätään enemmän kuin toisen. Ja toki kauneus on aina myös katsojan silmissä – siinä missä toinen tykkää runsaista pensaista, toinen suosii nurmikkoa ja yksinkertaisuutta. Yhteistä kaikille vastaajille oli kuitenkin se, että työntekijän iloinen tervehdys on aina mieleen.
Noin 500 vastaajaa oli arvosanan lisäksi jättänyt kirjallisia kiitoksia tai kehitysehdotuksia. Monen vastaajan antamat kiitokset lämmittivät mieltä. Yleisimpiä kiitoksen aiheita olivat huollon, siivouksen ja viherhoidon työntekijöiden ammattitaito, ripeys ja ystävällisyys.
”Jätepisteeseen ohjekyltti”
Negatiivisesta palautteesta puolestaan nousi hyödyllisiä kehittämisen aiheita. Eniten risuja vastaajat antoivat jätehuoneen epäsiisteydestä ja siitä, ettei roskia lajitella. Tähän toki moni jatkoikin kommenttiaan, että paljolti asia on asukkaiden itsensä käsissä. Kuitenkin toivottiin esimerkiksi ohjekylttejä lajittelua varten.
Myös rotat saivat useamman maininnan. Niiden torjunnan avuksi mainittiin siistiä jätehuonetta ja pensaiden leikkaamista niin, ettei jyrsijöille jää suojaisia kulkureittejä. Joissain vastauksissa nousi esille myös asunnon kylmyys talvella.
”Silmäniloa ja ystävällisiä tekijöitä – kiitos pitkäjänteisyydestä”
Nurmikon leikkaamisesta tuli myös useita palautteita. Toisissa kohteissa tai toisten asukkaiden mielestä nurmikkoa leikataan liian usein, toisissa paikoissa tai toisten mielestä liian harvoin. Ja sitten osassa kohteista juuri sopivasti. ”Niin hyvin hoidettu, että ei edes tajua, että niitä hoidetaan.”
Istutukset lämmittivät monen mieltä, ja toisissa kohteissa kaivattiin kovasti lisää istutuksia.
”Todella huippu meidän nykyinen huoltomies”
Huoltomiesten ystävällisyys, avuliaisuus ja ammattitaito sai paljon kiitosta osakseen. Moni vastaaja koki, että huoltomies välittää tosissaan siitä, että asiat ovat hyvin.
Vikailmoituksen jättämisen voisi tehdä vieläkin helpommaksi. Ehdotuksena esitettiin kännykkäsovellusta, jolla saisi kuvan ongelman kohteesta suoraan huoltoon.
Toiveena huollolle useampi vastaaja esitti tiedottamisen parantamisen. Aina ei saa tietoa, onko huoltopyyntö vastaanotettu, milloin se etenee ja milloin tehtävä on suoritettu. Asukkaan kannalta olisi toivottavaa, että tiedonkulku toimisi huoltopyynnön kaikissa vaiheissa.
Myös kerralla kuntoon -asennetta kaivattiin. Erityisen ärsyttäväksi vastaajat kokivat sen, että huolto ja Espoon Asunnot pompottelevat keskenään, kenen vastuulle asian korjaaminen kuuluu. Useimmat kuitenkin kiittelivät asioiden ripeää hoitamista ja hyvää palveluasennetta. ”Kiitos aina hyvästä palvelusta.”
Suurkiitos kaikille vastaajille!