Asukkaalle
Palvelemme asukkaitamme monissa kanavissa
Verkkosivujen tästä osiosta löydät hyödyllistä asumiseen liittyvää tietoa. Apunasi on myös chatbot, jonka löydät sivun oikeasta alareunasta, jos olet hyväksynyt evästeet. Jos et löydä vastauksia kysymyksiisi, voit hoitaa asumiseesi liittyviä asioita kanssamme verkossa, puhelimitse ja sähköpostitse.
Jos asioit puhelimitse tai sähköpostitse, ole yhteydessä Espoon Asuntoihin seuraavissa asioissa: asuminen, sopimukset, asuntotarjoukset, autopaikat ja vuokranmaksu. Jos asiasi koskee vikailmoituksia tai saunavuoroja, ole yhteydessä huoltoyhtiöön.
Monet asumisen asiat hoituvat kätevästi EAsy-asiointipalvelussa, joka on aina auki.
EAsyssä voit esimerkiksi
- tarkistaa maksujesi tilanteen
- maksaa vuokraan liittyviä laskuja
- jättää vikailmoituksen ja seurata sen etenemistä
- lukea ajankohtaisia tiedotteita, jotka koskevat omaa asuintaloasi
- pitää yhteystietosi ajan tasalla.
EAsystä löydät myös EAsychatin. Asiakaspalvelumme ammattilaiset pyrkivät olemaan chatissa paikalla arkisin klo 12–15.
Jos tarvitset apua EAsyn käyttöönottoon tai käyttöön, löydät ohjeet tästä.
Usein kysyttyä asumisesta
Tälle sivulle olemme koonneet vastauksia asumiseen liittyviin usein kysyttyihin kysymyksiin.
Usein kysyttyjen kysymysten alapuolelta löydät painikkeet, joilla siirryt tämän osion muille sivuille. Niille on koottu kattavasti tietoa vuokra-asumiseen liittyvistä asioista.
Mihin voin ilmoittaa, jos jokin hajoaa kodissani?
Kiireelliset vikailmoitukset
Jos vika pitää korjata välittömästi, soita huoltoyhtiölle. Tällaisia ovat esimerkiksi vesivahingot. Soita huoltoyhtiölle myös, jos tarvitset ovenavausta.
Huoltoyhtiöiden yhteystiedot löydät EAsystä ja talosi ilmoitustaululta.
Viat, joita ei tarvitse korjata välittömästi
Tarkista vastuunjakotaulukosta, kuuluuko huoltoyhtiön korjata vika.
Jos korjaaminen kuuluu huoltoyhtiölle:
- Kirjaudu EAsyyn ja tee vikailmoitus. Näin voit seurata asiasi etenemistä asiointipalvelussa.
- Voit tehdä vikailmoituksen myös sähköisellä lomakkeella. Silloin et voi seurata asiasi etenemistä.
Mistä voin varata saunavuoron?
Voit varata saunavuoron huoltoyhtiöstäsi. Ole yhteydessä huoltoyhtiöön myös, jos haluat perua saunavuorosi tai muuttaa sen ajankohtaa. Huoltoyhtiösi tiedot löydät EAsystä sekä kiinteistösi ilmoitustaululta.
Lisätietoja saunavuoroista, niiden varaamisesta ja maksusta löydät sivulta Yhteiset tilat ja piha kohdasta Sauna.
Miten saan autopaikan?
Sivulta Autopaikat löydät tiedot autopaikoista, niiden varaamisesta ja hinnoista.
Miten voin asioida toisen puolesta?
Jos haluat hoitaa toisen henkilön asumiseen liittyviä asioita, tarvitset häneltä siihen valtakirjan. Valtakirjalla toinen henkilö antaa sinulle luvan asioida puolestaan. Emme voi luovuttaa sinulle mitään tietoja, jos meillä ei ole ennen asiointia kirjallista valtakirjaa. Pohjan valtakirjalle löydät sivulta Lomakkeet.
Mitä voin tehdä, jos talossa on asumishäiriöitä?
Jos naapurisi toiminta häiritsee sinua, tutustu toimintaohjeisiin sivulla Asumishäiriöt.
Mitä teen, jos asunnossa on liian kuuma?
Lämmityskaudella asuntojen tavoitelämpötila on 21 astetta, joka voi vaihdella puolellatoista asteella.
Jos pidät viileämmästä huoneilmasta kuin tavoitteen mukainen lämpötila, voit kääntää patterin termostaattia pienemmälle. Jos lämpötila on lämmityskaudella yli tavoitelämpötilan, ota yhteyttä kiinteistön huoltoyhtiöön.
Kesähelteellä lämpötila asunnoissa voi kohota epämukavaksi. Tällöin on hyvä muistaa muutama vinkki, joilla huoneilma pysyy hieman viileämpänä.
- Sulje verhot tai kaihtimet päivisin, jotta aurinko ei lämmitä sisätiloja.
- Tuuleta aikaisen aamulla ja myöhään illalla, kun ilma on viileämpää. Tuuleta ristivedolla, jos se on mahdollista.
- Sammuta turhat sähkölaitteet ja valot, sillä ne tuottavat ylimääräistä lämpöä.
Mitä teen, jos asunnossani on liian kylmä?
Asunnon tavoitelämpötila on lämmityskaudella 21 astetta, joka voi vaihdella puolellatoista asteella.
Melkein kaikissa asunnoissamme on älykäs lämmitysjärjestelmä. Se säätää lämmitystä automaattisesti asunnon lämpötilan, talon ominaisuuksien ja sääennusteiden mukaan.
Jos koet, että asunnossasi on kylmä, mittaa lämpötila huoneen keskeltä noin metrin korkeudelta.
Jos lämpötila on alle tavoitteen tai asunnossa tuntuu vetoisalta, lue toimintaohjeet sivulta Ohjeita asunnon hoitamiseen.
Kenen vastuulla ovat lumi- ja hiekoitustyöt?
Aurauksesta ja hiekoituksesta vastaa yleensä kiinteistön huoltoyhtiö. Huoltoyhtiö auraa yhteiset kulkuväylät. Lisäksi se hoitaa lumityöt sekä hiekoituksen ulko-ovien edustoilla.
Jos asuntosi ovi aukeaa suoraan ulos, kotiovellesi johtavan kulkuväylän lumityöt ja hiekoitus ovat omalla vastuullasi. Samoin ovat myös erillisten varastojen ovien edustat.
Jos asunnossasi on parveke tai huoneistopiha, muista tehdä niiden lumityöt. Ne toimivat hätäpoistumistienä.
Huoltoyhtiö pudistaa lumet pysäköintialueen keskialueelta ja reitiltä yleisille teille. Jos sinulla on autopaikka, vastaat itse sen lumitöistä. Sinun tulee itse hoitaa myös autojen välisten kapeiden alueiden lumi- ja hiekoitustyöt yhdessä viereisen autopaikan haltijan kanssa. Tarkemmat tiedot löydät autopaikkavahvistuksen ehdoista, jotka olet saanut autopaikan varaamisen yhteydessä.