Usein kysyttyä

Tältä sivulta löydät kysymyksiä, joihin usein tiedustellaan vastauksia. Mikäli et löydä vastausta omaan kysymykseesi, niin ole rohkeasti yhteydessä asiakaspalveluumme.

Onko hakemukseni tullut perille?

Saat nettisivujemme sähköisen hakemuksen täyttämisen ja lähettämisen jälkeen tietokoneesi ruudulle kuittauksen hakemuksen vastaanottamisesta. Tästä kuittauksesta tiedät, että hakemuksesi on tullut perille ja olet mukana asukasvalinnoissa. Emme lähetä sähköpostitse erillistä vahvistusviestiä hakemuksen vastaanottamisesta.

Miten kauan hakemus on voimassa? Pitääkö hakemus uusia itse?

Hakemus on voimassa 3 kuukautta jättöpäivästä lähtien. Mikäli emme ole pystyneet tarjoamaan sinulle asuntoa hakemuksen voimassaoloaikana, niin hakemus täytyy uusia itse. Helpoiten se onnistuu, kun jätät nettisivujemme kautta uuden sähköisen vuokra-asuntohakemuksen.

Mitä minun on hyvä ottaa huomioon, kun täytän asuntohakemuksen?

Asuntohakemus kannattaa täyttää huolellisesti ja annettujen tietojen tulee täsmätä todelliseen tilanteeseesi. Voit lukea lisää hakemuksen täyttämisestä täältä.

Jos tilanteesi ja toiveesi muuttuvat hakemuksen jättämisen jälkeen, niin sinun kannattaa tutustua tähän sivuun.

Kuinka kauan asunnon saaminen kestää?

Hakijan tilanteesta ja hakuehdoista riippuen asuntotarjouksen voi saada hyvinkin nopeasti. Asunnon hakijoita on moninkertainen määrä vapautuviin asuntoihin nähden. Hakijoista yli puolet on erittäin kiireellisessä asunnon tarpeessa olevia ja siten etusijalla valinnoissa. Asunnon tarjoamisessa otamme huomioon hakijan asunnon tarpeen kiireellisyyden, varallisuuden ja taloudellisen tilanteen.

Meillä ei ole asuntohakemuksille jonotusnumeroita. Asunnon saaminen riippuu vapautuvien asuntojen määrästä, suurin kysyntä on yksiöistä ja pienistä kaksioista. Myös hakemuksessa esitetyt aluetoiveet ja muut rajaukset vaikuttavat asunnon saamiseen. Näistä syistä emme valitettavasti pysty antamaan arviota siitä, kuinka kauan kestää, että löydämme sinulle kodin.

Onko toivealueiden määrällä ja toiveilla asunnon varustelutasosta vaikutusta asunnon saantiin?

Kyllä, nämä asiat vaikuttavat asunnon saantiin, ja siksi hakemus kannattaa täyttää huolellisesti. Mitä väljemmät hakukriteerit sinulla on asuinalueelle, asuntotyypille, vuokralle ja asunnon varustelutasolle, sitä helpompi meidän on löytää sinulle sopiva asunto. Valitsehan kuitenkin toiveesi niin, että olet valmis vastaanottamaan niiden perustella sinulle tarjotun asunnon. Hakemukselle ei esimerkiksi kannata lisätä sellaista toivealuetta, jolla et ole valmis asumaan.

Voinko nopeuttaa asunnon saantia soittamalla tai käymällä asiakaspalvelupisteessä?

Puhelinsoitot ja käynnit eivät nopeuta asunnon saantia. Palvelemme kaikkia asiakkaitamme tasapuolisesti, ja otamme huomioon asukasvalintoja tehdessämme myös ne hakijat, joilla ei ole mahdollisuutta ottaa meihin yhteyttä.

Millä perusteella asukkaat valitaan?

Asukasvalinnat perustuvat tarveharkintaan. Etusijalle asetetaan erittäin kiireellisessä asunnon tarpeessa olevat, vähävaraisimmat ja pienituloisimmat hakijat. Lisäksi pyrimme siihen, että vuokrataloissa on monipuolinen asukasrakenne. Lisätietoa valintakriteereistä löydät täältä.

Saavatko kaikki hakijat kauttanne vuokra-asunnon?

Vuokra-asuntoja vapautuu vuosittain noin 1 500. Aktiivisia asuntohakemuksia on rekisterissämme koko ajan yli 5 000 ja vuoden aikana vastaanotamme yli 24 000 hakemusta. Vapautuvien asuntojen pienen määrän ja toisaalta hakijoiden suuren määrän vuoksi emme pysty tarjoamaan asuntoa kaikille hakijoille.

Mitä teen, jos minulle tarjottu asunto ei miellytä?

Jos päätät kieltäytyä asuntotarjouksestamme, ilmoita siitä meille tarjouksen voimassaoloaikana. Voit tehdä tämän soittamalla tai lähettämällä sähköpostia asiakaspalveluumme. Jos et ilmoita kieltäytymisestäsi, peruutamme asuntohakemuksesi. Kieltäytymisen yhteydessä voit myös ilmoittaa, aiotko jatkaa uuden asunnon hakemista. Jos aiemmin tarjottu asunto ei jostain syystä ollut mieleisesi, niin on hyvä miettiä hakemuksella ilmoittamiasi toiveita. Pyrimme tarjoamaan asuntoja, jotka täyttävät hakemukseen laittamasi toiveet. Huomioithan, että kieltäytymisen jälkeen emme voi luvata sinulle uutta asuntoa.

Miten voin vaihtaa asuntoa?

Jos haluat vaihtaa asuntoa, sinun täytyy lähettää meille uusi asuntohakemus. Täytä hakemus mahdollisimman huolellisesta ja perustele, miksi haluat vaihtaa asuntoa. Hakemus on voimassa kolme kuukautta. Huomioithan, että sinun on täytynyt asua nykyisessä asunnossasi vähintään vuoden, ennen kuin voit hakea vaihtoa.

Voinko saada hätämajoituksen?

Emme järjestä asunnonhakijoille hätämajoitusta asunnottomuuden uhatessa. Tällaisissa tapauksissa kannattaa olla yhteydessä oman kunnan sosiaalitoimeen. Myös seurakunnat tarjoavat hätämajoitusta.

Kela pyytää minulta todistusta vireillä olevasta asunnonhausta, mistä saan todistuksen?

Voit soittaa asiakaspalveluumme, niin toimitamme todistuksen sinulle sähköpostitse. Pyynnöstä todistus voidaan lähettää myös postitse. Huomioithan, että toimittamamme todistus kelpaa Kelalle vain, jos et ole rajannut asuntoon tai sen sijaintiin liittyviä toiveita.

Näin haet asuntoa

Voit hakea asuntoa verkkosivujemme sähköisellä lomakkeella. Ensin on kuitenkin hyvä lukea, mitä hakemisessa täytyy ottaa huomioon.

Asiakaspalvelun yhteystiedot

Etkö löytänyt etsimääsi tietoa? Asiakaspalvelijamme vastaavat mielellään kysymyksiisi.